directory

TopOfBlogsfree blog directoryYahoo bot last visit powered by  Ybotvisit.comBlog DirectoryAutomobileAutomobile (Cars) - TOP.ORGautomotive,bmw,descargar dvd bmw,bmw 7 series,dvd bmw business,como ver dvd bmw,bmw m3,bmw x5,bmw z3,bmw convertible,bmw z4,bmw 2002,car,race car,car trailer,car rental,car audio,car stereo,car hauler,car seat,drag car,lincoln town car,project car,car insurance,muscle car,car crash,car rentals,used cars,used cars for sale,race cars,classic cars,exotic cars,cars for sale,muscle cars,rental cars,rc cars,cool cars,hot cars,new cars,fast cars,old cars,motor home,motor,trolling motor,outboard motor,boat motor,350 motor,chevy motor,ford motor company,electric motor,motor homes,ford motor,harley davidson,new harley davidson,motorcycle insurance,harley davidson insuranceBlog DirectoryAutomobile BlogsMy Zimbio

Tuesday, November 30, 2010

HISTORIA HARLEY-DAVIDSON - KALENDARIUM

Narodziny legendy Harley-Davidson siêgaj± 1903 roku, kiedy to William Harley wraz z braæmi Davidson, Athurem i Walterem, wprowadzili do produkcji pierwszy motocykl Harley-DavidsonŸ o jednocylindrowym silniku o pojemno¶ci 410 cm3.

Nazwali go Silent Grey Fellow. Wkrótce zbudowano kolejne dwa egzemplarze. Z czasem w szopie za rodzinnym domem Davidsonów powsta³ nowy silnik o pojemno¶ci 494 cm3 i ruszy³a produkcja jedno¶ladów. W tym samym roku pierwszy dealer Harley-Davidson, C. H. Lang z Chicago sprzeda³ jeden z trzech pierwszych, nieznanych dot±d jeszcze nikomu, motocykli zrobionych przez Harley-Davidson.

_D

Ju¿ w 1905 roku 4-go lipca jeden z motocykli Harley-Davidson okaza³ siê najlepszym w 15 milowym wy¶cigu w Chicago z czasem 19:02. W tym samym roku w Milwaukee zostaje zatrudniony pierwszy pe³noetatowy pracownik firmy. W niespe³na trzy lata od zbudowania pierwszego Harleya – w 1906 roku powsta³± nowa fabryka Harley-Davidson, w której liczba pe³noetatowych pracowników wzros³a do sze¶ciu osób.

1907 - czwarty rok dzia³alno¶ci H-D, by³ drugim z prze³omowych lat w dziejach spó³ki - powsta³a Harley-Davidson Motor Company Inc. – przedsiêbiorstwo, którego liczba pracowników wzros³a do osiemnastu. Do firmy do³±czy³ tak¿e trzeci z braci Davidson – William.

1908 to rok kolejnego sukcesu Harley-Davidson w sportowym wy¶cigu motocyklowym. Tym razem zwyciê¿c± by³ sam Walter Davidson, a sukces maszyny by³ tak¿e jego pierwszym sportowym sukcesem w wy¶cigu w Catskill Mountains. Dziêki temu zwyciêstwu tak¿e Harley-Davidson Motor Company Inc. jako firma zyska³a ogromny rozg³os. Produkcja motocykli w 1908 roku osi±gnê³a 150 egzemplarzy, a jeden z nich zosta³ sprzedany departamentowi policji z Detroit.

_D

W 1909 po raz pierwszy w historii Harley-Davidson pojawi³ siê widlasty silnik o dwóch cylindrach rozchylonych o k±t 45° maj±cy moc 7 KM i zapewniaj±cy prêdko¶æ maksymaln± 60 mil na godzinê. Roczna produkcja siêgnê³a w tym czasie 1150 motocykli.

1910 – w siedem lat od pojawienia siê pierwszego motocyklu Harley-Davidson po raz pierwszy u¿yto s³ynne logo "Bar & Shield", które ju¿ w rok pó¼niej zosta³o opatentowane.

1911 by³ wa¿nym rokiem w dziejach silników Harley-Davidson - silnikiem napêdzaj±cym motocykle H-D zosta³ "F-head".

Eksport motocykli rozpocz±³ siê ju¿ w 1912 roku, kiedy to pierwszy motocykl Harley-Davidson zosta³ wyeksportowany do Japonii. Sieæ dealerów na ca³ym ¶wiecie przekroczy³a w tym roku liczbê 200.

H-D FXCWC_D

W 1913 roku produkcja motocykli Harley-Davidson wynosi³a ju¿ blisko 13 000 egzemplarzy.

1914 by³ rokiem nowo¶ci w budowie motocykli Harley-Davidson – wprowadzono do sprzeda¿y wózki boczne oraz no¿ne sprzêg³o i hamulec.

Od 1915 roku roku motocykle H-D wyposa¿ane s± w trzystopniow± skrzyniê biegów.

W 1916 powsta³ "The Enthusiast" - najd³u¿ej wydawane pismo motocyklowe na ¶wiecie.

1917 to rok intensywnej wspó³pracy Harley-Davidson z armi± amerykañsk± – ponad 1/3 produkcji zostaje sprzedana armii. W tym roku tak¿e rozpoczêto produkcjê rowerów marki Harley-Davidson.

W 1918 roku ju¿ prawie po³owa produkcji motocykli Harley-Davidson trafi³a do US Army. Pod koniec I wojny ¶wiatowej armia u¿ywa³a 20 000 motocykli, a wiêkszo¶æ z nich stanowi³y motocykle Harley-Davidson. Dzieñ po kapitulacji jako pierwszy amerykañski ¿o³nierz zwyciêsko do Niemiec wjecha³ kapral Roy Holtz – wjecha³ na motocyklu Harley-Davidson.

_D

1919 to kolejny wa¿ny rok dla rodziny motocykli Harley-Davidson - do sprzeda¿y wprowadzono H-D Sport z silnikiem przeciwsobnym ustawionym poprzecznie o pojemno¶ci 37 cali 3 (600 cm3), który zdoby³ wielk± popularno¶æ nie tylko ze wzglêdu na nietypowy uk³ad cylindrów, ale i cich± pracê silnika.

W 1920 roku Harley-Davidson Motor Company Inc. by³ ju¿ najwiêksz± fabryk± motocykli na ¶wiecie. W 17 lat po wyprodukowaniu pierwszego motocykla H-D by³y one ju¿ dostêpne w 67 krajach na ca³ym ¶wiecie u ponad 2000 dealerów. Leslie "Red" Parkhurst pobi³ 23 rekordy prêdko¶ci na motocyklu H-D, z silnikiem 61 cali 3. Maskotk± zespo³u rajdowego zosta³ prosiaczek ("hog").

1921 to rok wprowadzenia w modelach JD i FD 74 calowego silnika w uk³adzie V.

Po o¶miu latach przerwy – w 1926 roku wznowiono sprzeda¿ motocykli jednocylindrowych. W sprzeda¿y pojawi³y siê modele A, AA, B i BA.

W 1928 roku po raz pierwszy zaprezentowano silnik H-D z dwoma wa³kami rozrz±du dostêpny w modelach JD, dziêki któremu maksymalna prêdko¶æ tych maszyn wzros³a do oko³o 100 mph. W tym roku wprowadzono tak¿e przedni hamulec.

_D



Premiera 45 calowego silnika V-twin (pó¼niej znanego jako "flathead") mia³a miejsce w roku 1929 w modelu D. Ten silnik poddawany modyfikacjom u¿ywany by³ a¿ do 1972 roku.

W 1931 roku z ró¿nych przyczyn w USA pozosta³y ju¿ tylko dwie fabryki motocykli, Indian i Harley-Davidson Motor Company Inc.

1932 to rok wprowadzenia trójko³owego pojazdu Servi-car, który przez nastêpne 40 lat by³ u¿ywany m.in. przez amerykañsk± policjê.

1933 to jeden z najbardziej prze³omowych lat w powstawaniu legendy Harley-Davidson. W trzydzie¶ci lat od wyprodukowania pierwszego motocykla Harley-Davidson – w 1933 roku - na zbiorniku paliwa wszystkich modeli pojawia siê symbol or³a malowany w stylu art-deco. Wizerunek or³a da³ pocz±tek nowej linii stylistycznej motocykli Harley-Davidson.

W roku 1936 wprowadzono model EL napêdzany 61 calowym (1000cm3) górnozaworowym silnikiem. Charakterystyczny wygl±d silnika spowodowa³, ¿e nazwano go "Knucklehead".

1937 jest rokiem, w którym wyprodukowano pierwszy model WL. W tym roku tak¿e Joe Petrali na motocyklu H-D ustanowi³ nowy ¶wiatowy rekord szybko¶ci pojazdów ko³owych - 136,18 mph.

W 1938 roku odby³ siê pierwszy zlot motocyklowy w Sturgis (Black Hills Rally).

1941 to premierowy rok dla rodziny motocykli FL.
Prawie ca³a produkcja Harley-Davidson przeznaczona zosta³a dla potrzeb wojska w zwi±zku z przy³±czeniem siê USA do II wojny ¶wiatowej.

W roku 1943 Harley-Davidson Motor Company Inc. otrzymuje pierwsz± z czterech nagród od armii amerykañskiej za jako¶æ produkcji w czasie wojny. W czasie wojny wstrzymana zosta³a produkcja cywilnych modeli H-D.

W listopadzie 1945, po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej wznowiono modeli cywilnych. W trakcie jej trwania Harley-Davidson Motor Company Inc. dostarczy³a wojsku 90 000 maszyn modelu WLA.

W 1947 roku ruszy³a sprzeda¿ odzie¿y motocyklowej Harley-Davidson.

S³ynny "Panhead" - silnik z aluminiowymi g³owicami i hydraulicznymi regulatorami zaworów powsta³ w roku 1948. Swoj± nazwê zawdziêcza p³askim jak patelnia, chromowanym pokrywom zaworów.

W roku 1949 w modelach Hydra-GlideŸ po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne zawieszenie przednie.

1952 - powsta³ model K ze skrzyni± biegów zintegrowan± z silnikiem. 5 lat pó¼niej model ten ewoluuje w Sportster'a.

W 1953 roku Harley - Davidson ¶wiêtowa³ 50-t± rocznicê powstania. Z tej okazji modele 54' oznakowane zosta³y nowym logo na b³otniku z dominuj±cym V dla podkre¶lenia roli silników, dziêki którym firma osi±gnê³a swoj± pozycjê. W tym samym roku Hendee Manufacturing, producent motocykli Indian, koñczy dzia³alno¶æ, a Harley-Davidson Motor Company pozostaje jedyn± amerykañsk± fabryk± motocykli.

1955 rok to pocz±tek siedmiu kolejnych zwyciêstw teamu H-D w wy¶cigach Daytona 200. Pierwsze zwyciêstwo zespó³ Harley-Davidon odniós³ dziêki motocyklowi H-D model KR.

W roku 1956 na ok³adce Enthusiast'a pojawi³a siê wschodz±ca wówczas gwiazda muzyki, a dzi¶ jej legenda - Elvis Presley na motocyklu KH.

W 1957 roku spo³eczno¶æ motocyklowa pozna³a nowy model Harley'a - SportsterŸ. Motocykl napêdzany 55 calowym (900 cm3) górnozaworowym silnikiem powszechnie uznawany jest do dzi¶ za pierwszy "Superbikes". Wraz z pojawieniem siê pierwszego Sportstera narodzi³a siê kolejna legenda Harley'a.

1958 to rok wprowadzenia do motocykli Harley-Davidson hydraulicznego zawieszenia tylnego. Takie wyposa¿enie jako pierwszy zyska³ nowy motocykl Duo-Glide Ÿ

W roku 1960 w sprzeda¿y pojawi³ siê jedyny w historii fabryki skuter: Harley-Davidson Tooper. W tym roku tak¿e Brad Anders na modelu 750 KR wygra³ wy¶cig Daytona 200.
Na tym samym motocyklu do mety dojecha³o a¿ 14 pierwszych zawodników.

Dostrzegaj±c zainteresowanie rynku szybami motocyklowymi z tworzywa sztucznego w 1962 roku Harley-Davidson wykupi³ firmê Tomahawk Boat Manufacturing Company – producenta tych w³a¶nie szyb.

1964 to rok, w którym trójko³owy Harley-Davidson Servi-Car jako pierwszy model wyposa¿ony zosta³ w elektryczny rozrusznik.

W 1965 roku Electra - Glide Ÿ (nastêpca Duo - Glide) zyska³ wyposa¿enie w elektryczny rozrusznik, dziêki któremu wkrótce mo¿na by³o bez "kopniaka" uruchomiæ Sportster'a.

1966 – w tym roku w modelu Electra - Glide silnik "Shovelhead" zastêpi³ Panhead'a.

W roku 1970 Cal Rayborn na s³onym jeziorze Bonneville w stanie Utah pobi³ ¶wiatowy rekord predko¶ci - 265 mph (412 km/h). Dokona³ tego w 5 metrowym cygarze napêdzanym silnikiem Sportster.

W 1971 roku w odpowiedzi na "szaleñstwo" customizing'u, Harley-Davidson wypu¶ci³ model FX 1200 Super Glide - po³±czenie przodu Sportster'a oraz ramy i napêdu rodziny FL. Wtedy tak¿e narodzi³a siê nowa rodzina motocykli: cruiser (kr±¿ownik) i rozpoczêto produkcjê skuterów ¶nie¿nych H-D.

1973 to rok, w którym otwarta zosta³a nowa fabryka w York, w Pennsylwanii.

Podczas Daytona Beach w 1977 roku po raz pierwszy zaprezentowano nowy model FXS Low Rider, z kierownic± typu dragbar, wyj±tkowym malowaniem i siod³em umieszczonym ni¿ej ni¿ w jakimkolwiek innym modelu.

W 1980 roku mia³a miejsce premiera modelu FLT Tour Glide z elastycznie zawieszonym silnikiem, charakterystyczn± nieruchom± owiewk± oraz skrzyni± biegów skrêcon±
z korpusem silnika. Poza nowo¶ciami wyró¿niaj±cymi ten model po raz pierwszy zastosowano równie¿ kevlarowy pas napêdowy zamiast ³añcucha. Cichsza praca, bezobs³ugowo¶æ i d³u¿sza ¿ywotno¶æ tego rozwi±zania spowoduj± w przysz³o¶ci, ¿e zostanie on zastosowany wktóce we wszystkich modelach.


Z pocz±tkiem 1981 trzynastu cz³onków rodu Harley-Davidson postanowi³o odkupiæ firmê
od koncernu AMF. 26 lutego tego roku po 12 latach Harley-Davidson Motor Company powróci³ w rêce rodziny.
Do teamu Harley-Davidson w AMA dirt track circuit do³±czy³ w tym roku tak¿e Scott Parker, który w ci±gu nastêpnych 10 lat zosta³ najbardziej utytu³owanym zawodnikiem w historii tej dyscypliny. Z biegiem lat i startów na swoim koncie zgromadzi³ 93 wygrane wy¶cigi oraz 9 tytu³ów mistrza kraju.

1982 to rok powstania modeli FXR/FXRS z elastycznie zawieszonym, piêciobiegowym zespo³em napêdowym

W roku 1983 powsta³a jedna z najbardziej unikalnych inicjatyw Harley-Davidson: Harley Owners GroupŸ. W krótkim czasie H.O.G.Ÿ sta³ siê najwiêkszym na ¶wiecie klubem motocyklowym firmowanym przez fabrykê.
W przeci±gu 6 lat cz³onkami H.O.G.Ÿ zosta³o 90.000 osób, a w roku 2000 by³o ich ju¿ 500.000.

1984 by³ kolejnym rewolucyjnym rokiem w produkcji silników Harley-Davidson. Wprowadzono silnik 1340cc V2Ÿ EvolutionŸ w piêciu modelach, w tym w nowym motocyklu Softail Ÿ. Nowy silnik, nad którym pracowano 7 lat, zaoferowa³ wiêcej mocy na ka¿dym biegu, nie przegrzewa³ siê i by³ szczelny.
Softail ustanawia nowy trend, ukryte tylne amortyzatory nadaj± mu niepowtarzalny wygl±d motocykla ze sztywn± ram±.

W 1986 roku do sprzeda¿y wprowadzono model Heritage Softail - kolejny przebój rynkowy.
Po 17 latach przerwy akcje firmy powróci³y na American Stock Exchange.
Modele Sportster otrzyma³y w tym roku tak¿e nowy silnik Evolution V-twin.

Trapezowe zawieszenie przednie powróci³o w 1988 roku zastosowane w modelu FXSTS Springer Softail. W tym roku wprowadzono równie¿ na rynek motocykl Sportster 1200.
1988 to tak¿e rok 85 urodzin Harley-Davidson, które marka ¶wiêtowa³a w Milwaukee wraz
z 60.000 entuzjastami H-D.

W 1990 roku niemal od dnia premiery model FLSTF Fat BoyŸ staje siê legend± wspó³czesnego wzornictwa motocykli.

1991 to rok narodzin modeli Dyna. Pierwszym przedstawicielem rodziny zosta³ FXDB Dyna Glide SturgisŸ.

W roku 1992 Harley-Davidson kupui³ udzia³y w Buell Motorcycle Company - firmie stworzonej przez Erica Buell, produkuj±cej motocykle sportowe na bazie silnika Sportster.

1993 – w 90-t± rocznicê powstania Harley-Davidson 100.000 motocyklistów z okazji urodzin firmy wziê³o udzia³ w paradzie w Milwaukee.

W 1995 roku swoj± premierê mia³ klasycznie stylizowany model FLHR Road KingŸ.
Ultra Classic Ÿ Electra Glide Ÿ jako pierwszy model w historii wyposa¿ono w sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa.

W roku 1998 Harley-Davidson wraz z ponad 140.000 motocyklistów w Milwaukee celebrowa³ 95-t± rocznicê za³o¿enia firmy.

W 1999 roku wszystkie Big Twin'y otrzymuj± nowy silnik Twin Cam 88™.

W roku 2000 mia³a miejsce premiera modelu FXSTD SoftailŸ Deuce™ entuzjastycznie przyjêtego przez u¿ytkowników i prasê motocyklow±.
Do modeli z rodziny SoftailŸ dodano w tym roku w silnik Twin Cam 88B™ wyposa¿ony
w wa³ki wyrównuj±ce wersjê silnika Twin Cam 88.
Od tego roku motocykle Softail 2001 dostêpne w wersji z elektronicznym wtryskiem paliwa.

W 2001 roku wprowadzono VRSCA V-Rod™ - pierwszy motocykl Harley-Davidson napêdzany silnikiem ch³odzonym ciecz±, z dwoma wa³kami rozrz±du w g³owicy, wtryskiem paliwa i moc± ponad 155 KM.
Nazwa silnika - Revolution – idealnie odpowiada wymiarowi tych zmian. Motocykl
ten powsta³ dziêki wcze¶niejszym do¶wiadczeniom sportowym z modelem VR-1000
oraz we wspó³pracy z Porsche.

W lipcu 2002 roku w Atlancie wystartowa³ Open Road Tour - odby³ siê dla celebracji zbli¿aj±cych siê setnych urodzin Harley-Davidson.

Mia³o wtedy miejsce tak¿e wprowadzenie na rynek nowego motocykla VRSCA V-Rod
z silnikiem ch³odzonym ciecz± i moc± 115 KM. Do tego wprowadzono zainspirowanego wy¶cigami na dirt-tracku modelu XL883R Sportster Roadster.

W 2003 roku ponad 250.000 ludzi przyby³o do Milwaukee na ostatni przystanek Open Road Tour i wspólne ¶wiêtowanie setnej rocznicy powstania Harley-Davidson.

2004 to rok zmian w modelach Sportster – otrzyma³y nowe mocowanie silnika, now± ramê
i szersz± tylna oponê. Niektóre z modeli syka³y tak¿e nowy zbiornik paliwa.
Wprowadzono tak¿e FLHRSI Road King¨ Custom z ni¿szym tylnym zawieszeniem, szerok± kierownic± przypominaj±c± klasyczny design motocykli Harley-Davidson.
Andrew Hines jako reprezentant Screamin' Eagle¨/Vance & Hines Harley-Davidson w wieku 21 lat wygra³ swój pierwszy start w Powerade Pro Stock Motorcycle Championship zostaj±c najm³odszym zwyciêzc± w historii rajdu.

W 2005 roku linia Sportster zyska³a w motocyklu XL 883L Sportster¨ 883 Low obni¿on± pozycjê siedzenia.
Model FLSTNI Softail¨ Deluxe doda³ bardziej ekskluzywny wygl±d do rodziny Softail¨
wraz z malowaniem przypominaj±cym motocykle Harley-Davidson z 1939 roku. W model FLSTSC/I Softail¨ Springer¨ Classic powrócono do designu H-D z pó¼nych lat 40-tych.


W tym roku Andrew Hines wygra³ swój drugi start w NHRA Powerade Pro Stock Motorcycle Championship. G.T. Tonglet, tak¿e z grupy Screamin' Eagle¨/Vance & Hines Harley-Davidson zaj±³ drug± pozycjê.
W 2005 roku Harley-Davidson ¶wiêtowa³ równie¿ wraz z Muscular Dystrophy Association (MDA) 25 rocznicê partnerskiej wspó³pracy.

Modele z 2006 roku zyska³y nowy FLHX/I Street Glideª obni¿on± wersjê motocykli touringowych.
Tak¿e w tym roku Harley-Davidson ujawni³ plany budowy nowego muzeum w Milwaukee, którego otwarcie zaplanowano na 2008 rok.

Ci±gle rosn±ca popularno¶æ motocykli Harley-Davidson wp³ynê³a na decyzje o otwarciu pierwszego autoryzowanego salonu dealerskiego H-D w Chinach.

No comments:

Post a Comment