Nazwali go Silent Grey Fellow. Wkrótce zbudowano kolejne dwa egzemplarze. Z czasem w szopie za rodzinnym domem Davidsonów powsta³ nowy silnik o pojemno¶ci 494 cm3 i ruszy³a produkcja jedno¶ladów. W tym samym roku pierwszy dealer Harley-Davidson, C. H. Lang z Chicago sprzeda³ jeden z trzech pierwszych, nieznanych dot±d jeszcze nikomu, motocykli zrobionych przez Harley-Davidson.
Ju¿ w 1905 roku 4-go lipca jeden z motocykli Harley-Davidson okaza³ siê najlepszym w 15 milowym wy¶cigu w Chicago z czasem 19:02. W tym samym roku w Milwaukee zostaje zatrudniony pierwszy pe³noetatowy pracownik firmy. W niespe³na trzy lata od zbudowania pierwszego Harleya – w 1906 roku powsta³± nowa fabryka Harley-Davidson, w której liczba pe³noetatowych pracowników wzros³a do sze¶ciu osób.
1907 - czwarty rok dzia³alno¶ci H-D, by³ drugim z prze³omowych lat w dziejach spó³ki - powsta³a Harley-Davidson Motor Company Inc. – przedsiêbiorstwo, którego liczba pracowników wzros³a do osiemnastu. Do firmy do³±czy³ tak¿e trzeci z braci Davidson – William.
1908 to rok kolejnego sukcesu Harley-Davidson w sportowym wy¶cigu motocyklowym. Tym razem zwyciê¿c± by³ sam Walter Davidson, a sukces maszyny by³ tak¿e jego pierwszym sportowym sukcesem w wy¶cigu w Catskill Mountains. Dziêki temu zwyciêstwu tak¿e Harley-Davidson Motor Company Inc. jako firma zyska³a ogromny rozg³os. Produkcja motocykli w 1908 roku osi±gnê³a 150 egzemplarzy, a jeden z nich zosta³ sprzedany departamentowi policji z Detroit.
W 1909 po raz pierwszy w historii Harley-Davidson pojawi³ siê widlasty silnik o dwóch cylindrach rozchylonych o k±t 45° maj±cy moc 7 KM i zapewniaj±cy prêdko¶æ maksymaln± 60 mil na godzinê. Roczna produkcja siêgnê³a w tym czasie 1150 motocykli.
1910 – w siedem lat od pojawienia siê pierwszego motocyklu Harley-Davidson po raz pierwszy u¿yto s³ynne logo "Bar & Shield", które ju¿ w rok pó¼niej zosta³o opatentowane.
1911 by³ wa¿nym rokiem w dziejach silników Harley-Davidson - silnikiem napêdzaj±cym motocykle H-D zosta³ "F-head".
Eksport motocykli rozpocz±³ siê ju¿ w 1912 roku, kiedy to pierwszy motocykl Harley-Davidson zosta³ wyeksportowany do Japonii. Sieæ dealerów na ca³ym ¶wiecie przekroczy³a w tym roku liczbê 200.
W 1913 roku produkcja motocykli Harley-Davidson wynosi³a ju¿ blisko 13 000 egzemplarzy.
1914 by³ rokiem nowo¶ci w budowie motocykli Harley-Davidson – wprowadzono do sprzeda¿y wózki boczne oraz no¿ne sprzêg³o i hamulec.
Od 1915 roku roku motocykle H-D wyposa¿ane s± w trzystopniow± skrzyniê biegów.
W 1916 powsta³ "The Enthusiast" - najd³u¿ej wydawane pismo motocyklowe na ¶wiecie.
1917 to rok intensywnej wspó³pracy Harley-Davidson z armi± amerykañsk± – ponad 1/3 produkcji zostaje sprzedana armii. W tym roku tak¿e rozpoczêto produkcjê rowerów marki Harley-Davidson.
W 1918 roku ju¿ prawie po³owa produkcji motocykli Harley-Davidson trafi³a do US Army. Pod koniec I wojny ¶wiatowej armia u¿ywa³a 20 000 motocykli, a wiêkszo¶æ z nich stanowi³y motocykle Harley-Davidson. Dzieñ po kapitulacji jako pierwszy amerykañski ¿o³nierz zwyciêsko do Niemiec wjecha³ kapral Roy Holtz – wjecha³ na motocyklu Harley-Davidson.
1919 to kolejny wa¿ny rok dla rodziny motocykli Harley-Davidson - do sprzeda¿y wprowadzono H-D Sport z silnikiem przeciwsobnym ustawionym poprzecznie o pojemno¶ci 37 cali 3 (600 cm3), który zdoby³ wielk± popularno¶æ nie tylko ze wzglêdu na nietypowy uk³ad cylindrów, ale i cich± pracê silnika.
W 1920 roku Harley-Davidson Motor Company Inc. by³ ju¿ najwiêksz± fabryk± motocykli na ¶wiecie. W 17 lat po wyprodukowaniu pierwszego motocykla H-D by³y one ju¿ dostêpne w 67 krajach na ca³ym ¶wiecie u ponad 2000 dealerów. Leslie "Red" Parkhurst pobi³ 23 rekordy prêdko¶ci na motocyklu H-D, z silnikiem 61 cali 3. Maskotk± zespo³u rajdowego zosta³ prosiaczek ("hog").
1921 to rok wprowadzenia w modelach JD i FD 74 calowego silnika w uk³adzie V.
Po o¶miu latach przerwy – w 1926 roku wznowiono sprzeda¿ motocykli jednocylindrowych. W sprzeda¿y pojawi³y siê modele A, AA, B i BA.
W 1928 roku po raz pierwszy zaprezentowano silnik H-D z dwoma wa³kami rozrz±du dostêpny w modelach JD, dziêki któremu maksymalna prêdko¶æ tych maszyn wzros³a do oko³o 100 mph. W tym roku wprowadzono tak¿e przedni hamulec.
Premiera 45 calowego silnika V-twin (pó¼niej znanego jako "flathead") mia³a miejsce w roku 1929 w modelu D. Ten silnik poddawany modyfikacjom u¿ywany by³ a¿ do 1972 roku.
W 1931 roku z ró¿nych przyczyn w USA pozosta³y ju¿ tylko dwie fabryki motocykli, Indian i Harley-Davidson Motor Company Inc.
1932 to rok wprowadzenia trójko³owego pojazdu Servi-car, który przez nastêpne 40 lat by³ u¿ywany m.in. przez amerykañsk± policjê.
1933 to jeden z najbardziej prze³omowych lat w powstawaniu legendy Harley-Davidson. W trzydzie¶ci lat od wyprodukowania pierwszego motocykla Harley-Davidson – w 1933 roku - na zbiorniku paliwa wszystkich modeli pojawia siê symbol or³a malowany w stylu art-deco. Wizerunek or³a da³ pocz±tek nowej linii stylistycznej motocykli Harley-Davidson.
W roku 1936 wprowadzono model EL napêdzany 61 calowym (1000cm3) górnozaworowym silnikiem. Charakterystyczny wygl±d silnika spowodowa³, ¿e nazwano go "Knucklehead".
1937 jest rokiem, w którym wyprodukowano pierwszy model WL. W tym roku tak¿e Joe Petrali na motocyklu H-D ustanowi³ nowy ¶wiatowy rekord szybko¶ci pojazdów ko³owych - 136,18 mph.
W 1938 roku odby³ siê pierwszy zlot motocyklowy w Sturgis (Black Hills Rally).
1941 to premierowy rok dla rodziny motocykli FL.
Prawie ca³a produkcja Harley-Davidson przeznaczona zosta³a dla potrzeb wojska w zwi±zku z przy³±czeniem siê USA do II wojny ¶wiatowej.
W roku 1943 Harley-Davidson Motor Company Inc. otrzymuje pierwsz± z czterech nagród od armii amerykañskiej za jako¶æ produkcji w czasie wojny. W czasie wojny wstrzymana zosta³a produkcja cywilnych modeli H-D.
W listopadzie 1945, po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej wznowiono modeli cywilnych. W trakcie jej trwania Harley-Davidson Motor Company Inc. dostarczy³a wojsku 90 000 maszyn modelu WLA.
W 1947 roku ruszy³a sprzeda¿ odzie¿y motocyklowej Harley-Davidson.
S³ynny "Panhead" - silnik z aluminiowymi g³owicami i hydraulicznymi regulatorami zaworów powsta³ w roku 1948. Swoj± nazwê zawdziêcza p³askim jak patelnia, chromowanym pokrywom zaworów.
W roku 1949 w modelach Hydra-GlideŸ po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne zawieszenie przednie.
1952 - powsta³ model K ze skrzyni± biegów zintegrowan± z silnikiem. 5 lat pó¼niej model ten ewoluuje w Sportster'a.
W 1953 roku Harley - Davidson ¶wiêtowa³ 50-t± rocznicê powstania. Z tej okazji modele 54' oznakowane zosta³y nowym logo na b³otniku z dominuj±cym V dla podkre¶lenia roli silników, dziêki którym firma osi±gnê³a swoj± pozycjê. W tym samym roku Hendee Manufacturing, producent motocykli Indian, koñczy dzia³alno¶æ, a Harley-Davidson Motor Company pozostaje jedyn± amerykañsk± fabryk± motocykli.
1955 rok to pocz±tek siedmiu kolejnych zwyciêstw teamu H-D w wy¶cigach Daytona 200. Pierwsze zwyciêstwo zespó³ Harley-Davidon odniós³ dziêki motocyklowi H-D model KR.
W roku 1956 na ok³adce Enthusiast'a pojawi³a siê wschodz±ca wówczas gwiazda muzyki, a dzi¶ jej legenda - Elvis Presley na motocyklu KH.
W 1957 roku spo³eczno¶æ motocyklowa pozna³a nowy model Harley'a - SportsterŸ. Motocykl napêdzany 55 calowym (900 cm3) górnozaworowym silnikiem powszechnie uznawany jest do dzi¶ za pierwszy "Superbikes". Wraz z pojawieniem siê pierwszego Sportstera narodzi³a siê kolejna legenda Harley'a.
1958 to rok wprowadzenia do motocykli Harley-Davidson hydraulicznego zawieszenia tylnego. Takie wyposa¿enie jako pierwszy zyska³ nowy motocykl Duo-Glide Ÿ
W roku 1960 w sprzeda¿y pojawi³ siê jedyny w historii fabryki skuter: Harley-Davidson Tooper. W tym roku tak¿e Brad Anders na modelu 750 KR wygra³ wy¶cig Daytona 200.
Na tym samym motocyklu do mety dojecha³o a¿ 14 pierwszych zawodników.
Dostrzegaj±c zainteresowanie rynku szybami motocyklowymi z tworzywa sztucznego w 1962 roku Harley-Davidson wykupi³ firmê Tomahawk Boat Manufacturing Company – producenta tych w³a¶nie szyb.
1964 to rok, w którym trójko³owy Harley-Davidson Servi-Car jako pierwszy model wyposa¿ony zosta³ w elektryczny rozrusznik.
W 1965 roku Electra - Glide Ÿ (nastêpca Duo - Glide) zyska³ wyposa¿enie w elektryczny rozrusznik, dziêki któremu wkrótce mo¿na by³o bez "kopniaka" uruchomiæ Sportster'a.
1966 – w tym roku w modelu Electra - Glide silnik "Shovelhead" zastêpi³ Panhead'a.
W roku 1970 Cal Rayborn na s³onym jeziorze Bonneville w stanie Utah pobi³ ¶wiatowy rekord predko¶ci - 265 mph (412 km/h). Dokona³ tego w 5 metrowym cygarze napêdzanym silnikiem Sportster.
W 1971 roku w odpowiedzi na "szaleñstwo" customizing'u, Harley-Davidson wypu¶ci³ model FX 1200 Super Glide - po³±czenie przodu Sportster'a oraz ramy i napêdu rodziny FL. Wtedy tak¿e narodzi³a siê nowa rodzina motocykli: cruiser (kr±¿ownik) i rozpoczêto produkcjê skuterów ¶nie¿nych H-D.
1973 to rok, w którym otwarta zosta³a nowa fabryka w York, w Pennsylwanii.
Podczas Daytona Beach w 1977 roku po raz pierwszy zaprezentowano nowy model FXS Low Rider, z kierownic± typu dragbar, wyj±tkowym malowaniem i siod³em umieszczonym ni¿ej ni¿ w jakimkolwiek innym modelu.
W 1980 roku mia³a miejsce premiera modelu FLT Tour Glide z elastycznie zawieszonym silnikiem, charakterystyczn± nieruchom± owiewk± oraz skrzyni± biegów skrêcon±
z korpusem silnika. Poza nowo¶ciami wyró¿niaj±cymi ten model po raz pierwszy zastosowano równie¿ kevlarowy pas napêdowy zamiast ³añcucha. Cichsza praca, bezobs³ugowo¶æ i d³u¿sza ¿ywotno¶æ tego rozwi±zania spowoduj± w przysz³o¶ci, ¿e zostanie on zastosowany wktóce we wszystkich modelach.
Z pocz±tkiem 1981 trzynastu cz³onków rodu Harley-Davidson postanowi³o odkupiæ firmê
od koncernu AMF. 26 lutego tego roku po 12 latach Harley-Davidson Motor Company powróci³ w rêce rodziny.
Do teamu Harley-Davidson w AMA dirt track circuit do³±czy³ w tym roku tak¿e Scott Parker, który w ci±gu nastêpnych 10 lat zosta³ najbardziej utytu³owanym zawodnikiem w historii tej dyscypliny. Z biegiem lat i startów na swoim koncie zgromadzi³ 93 wygrane wy¶cigi oraz 9 tytu³ów mistrza kraju.
1982 to rok powstania modeli FXR/FXRS z elastycznie zawieszonym, piêciobiegowym zespo³em napêdowym
W roku 1983 powsta³a jedna z najbardziej unikalnych inicjatyw Harley-Davidson: Harley Owners GroupŸ. W krótkim czasie H.O.G.Ÿ sta³ siê najwiêkszym na ¶wiecie klubem motocyklowym firmowanym przez fabrykê.
W przeci±gu 6 lat cz³onkami H.O.G.Ÿ zosta³o 90.000 osób, a w roku 2000 by³o ich ju¿ 500.000.
1984 by³ kolejnym rewolucyjnym rokiem w produkcji silników Harley-Davidson. Wprowadzono silnik 1340cc V2Ÿ EvolutionŸ w piêciu modelach, w tym w nowym motocyklu Softail Ÿ. Nowy silnik, nad którym pracowano 7 lat, zaoferowa³ wiêcej mocy na ka¿dym biegu, nie przegrzewa³ siê i by³ szczelny.
Softail ustanawia nowy trend, ukryte tylne amortyzatory nadaj± mu niepowtarzalny wygl±d motocykla ze sztywn± ram±.
W 1986 roku do sprzeda¿y wprowadzono model Heritage Softail - kolejny przebój rynkowy.
Po 17 latach przerwy akcje firmy powróci³y na American Stock Exchange.
Modele Sportster otrzyma³y w tym roku tak¿e nowy silnik Evolution V-twin.
Trapezowe zawieszenie przednie powróci³o w 1988 roku zastosowane w modelu FXSTS Springer Softail. W tym roku wprowadzono równie¿ na rynek motocykl Sportster 1200.
1988 to tak¿e rok 85 urodzin Harley-Davidson, które marka ¶wiêtowa³a w Milwaukee wraz
z 60.000 entuzjastami H-D.
W 1990 roku niemal od dnia premiery model FLSTF Fat BoyŸ staje siê legend± wspó³czesnego wzornictwa motocykli.
1991 to rok narodzin modeli Dyna. Pierwszym przedstawicielem rodziny zosta³ FXDB Dyna Glide SturgisŸ.
W roku 1992 Harley-Davidson kupui³ udzia³y w Buell Motorcycle Company - firmie stworzonej przez Erica Buell, produkuj±cej motocykle sportowe na bazie silnika Sportster.
1993 – w 90-t± rocznicê powstania Harley-Davidson 100.000 motocyklistów z okazji urodzin firmy wziê³o udzia³ w paradzie w Milwaukee.
W 1995 roku swoj± premierê mia³ klasycznie stylizowany model FLHR Road KingŸ.
Ultra Classic Ÿ Electra Glide Ÿ jako pierwszy model w historii wyposa¿ono w sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa.
W roku 1998 Harley-Davidson wraz z ponad 140.000 motocyklistów w Milwaukee celebrowa³ 95-t± rocznicê za³o¿enia firmy.
W 1999 roku wszystkie Big Twin'y otrzymuj± nowy silnik Twin Cam 88™.
W roku 2000 mia³a miejsce premiera modelu FXSTD SoftailŸ Deuce™ entuzjastycznie przyjêtego przez u¿ytkowników i prasê motocyklow±.
Do modeli z rodziny SoftailŸ dodano w tym roku w silnik Twin Cam 88B™ wyposa¿ony
w wa³ki wyrównuj±ce wersjê silnika Twin Cam 88.
Od tego roku motocykle Softail 2001 dostêpne w wersji z elektronicznym wtryskiem paliwa.
W 2001 roku wprowadzono VRSCA V-Rod™ - pierwszy motocykl Harley-Davidson napêdzany silnikiem ch³odzonym ciecz±, z dwoma wa³kami rozrz±du w g³owicy, wtryskiem paliwa i moc± ponad 155 KM.
Nazwa silnika - Revolution – idealnie odpowiada wymiarowi tych zmian. Motocykl
ten powsta³ dziêki wcze¶niejszym do¶wiadczeniom sportowym z modelem VR-1000
oraz we wspó³pracy z Porsche.
W lipcu 2002 roku w Atlancie wystartowa³ Open Road Tour - odby³ siê dla celebracji zbli¿aj±cych siê setnych urodzin Harley-Davidson.
Mia³o wtedy miejsce tak¿e wprowadzenie na rynek nowego motocykla VRSCA V-Rod
z silnikiem ch³odzonym ciecz± i moc± 115 KM. Do tego wprowadzono zainspirowanego wy¶cigami na dirt-tracku modelu XL883R Sportster Roadster.
W 2003 roku ponad 250.000 ludzi przyby³o do Milwaukee na ostatni przystanek Open Road Tour i wspólne ¶wiêtowanie setnej rocznicy powstania Harley-Davidson.
2004 to rok zmian w modelach Sportster – otrzyma³y nowe mocowanie silnika, now± ramê
i szersz± tylna oponê. Niektóre z modeli syka³y tak¿e nowy zbiornik paliwa.
Wprowadzono tak¿e FLHRSI Road King¨ Custom z ni¿szym tylnym zawieszeniem, szerok± kierownic± przypominaj±c± klasyczny design motocykli Harley-Davidson.
Andrew Hines jako reprezentant Screamin' Eagle¨/Vance & Hines Harley-Davidson w wieku 21 lat wygra³ swój pierwszy start w Powerade Pro Stock Motorcycle Championship zostaj±c najm³odszym zwyciêzc± w historii rajdu.
W 2005 roku linia Sportster zyska³a w motocyklu XL 883L Sportster¨ 883 Low obni¿on± pozycjê siedzenia.
Model FLSTNI Softail¨ Deluxe doda³ bardziej ekskluzywny wygl±d do rodziny Softail¨
wraz z malowaniem przypominaj±cym motocykle Harley-Davidson z 1939 roku. W model FLSTSC/I Softail¨ Springer¨ Classic powrócono do designu H-D z pó¼nych lat 40-tych.
W tym roku Andrew Hines wygra³ swój drugi start w NHRA Powerade Pro Stock Motorcycle Championship. G.T. Tonglet, tak¿e z grupy Screamin' Eagle¨/Vance & Hines Harley-Davidson zaj±³ drug± pozycjê.
W 2005 roku Harley-Davidson ¶wiêtowa³ równie¿ wraz z Muscular Dystrophy Association (MDA) 25 rocznicê partnerskiej wspó³pracy.
Modele z 2006 roku zyska³y nowy FLHX/I Street Glideª obni¿on± wersjê motocykli touringowych.
Tak¿e w tym roku Harley-Davidson ujawni³ plany budowy nowego muzeum w Milwaukee, którego otwarcie zaplanowano na 2008 rok.
Ci±gle rosn±ca popularno¶æ motocykli Harley-Davidson wp³ynê³a na decyzje o otwarciu pierwszego autoryzowanego salonu dealerskiego H-D w Chinach.
No comments:
Post a Comment